Det här med att hälsa

eller inte hälsa på ens hund - när är ok? och när är inte ok? ja för dig, eller mig? Det här ämnet har jag kommenterat på annat ställe, men kom på att jag faktiskt inte sagt ngt här på egna bloggen om händelsen.

För att förtydliga så behöver jag berätta att vi inte har ett staket som avgränsar mot allmänning utan fram tills staket så har vi en pilhäck (och ni som vet hur den ser ut vet att den är gles även när den är tät!!!!) - alla kommer in på tomten och alla kommer också ut från tomten (typ vov om inte i långlina).

För inte så lite sedan så var det en kille i 10-årsåldern som åkte på en sparkcykel på gångvägen precis vid vår tomtgräns, fram och tillbaka, fram och tillbaka - vi, jag och Fred, reagerade väl enbart på att "Hur kul kan det vara att åka så många gånger på samma asfalt????" annars inga övriga restriktioner.

Fred i lina når precis en halvmeter från pilhäckens slut - taktik - och killen blir mer och mer intresserad av ett möte med hunden det syns på honom, jag har koll för jag är lite sådär med att vi inte har skydd alls runt egna tomten. Bara sådär så är han på väg mot Fred och ska hälsa, jag är alert och halvropar "Hälsa inte på hunden". Killen blir lite paff och börjar dra iväg på sin sparkcykel, jag ropar tillbaka honom och han kommer direkt. Jag vill ju förklara vad jag menar med inte hälsa osv - och så berättar jag hur Fred känner det när någon kommer till honom som han inte känner, in på hans tomt, på hans revir och vad som kan hända om man inte gör rätt då, dvs frågar ägaren "Kan jag få hälsa på er hund?" eller om man ingen ägare ser, låter bli att hälsa på hunden. Sen sa jag vad som är skillnaden på oss människor och på våra fyrbenta vänner - att vi faktiskt inte pratar samma språk liksom, men att vi kan lära oss att göra rätt i båda världar!

Fick honom att lova att ALDRIG hälsa på hundar han inte kände utan ok från ägaren, ingen ägare där, ingen hälsning, ägare där och NEJ är helt ok det med, JA på ägarens inrådan och support från densamme. När jag sedan sa att han skulle ta med sig det här och sprida det till sina kompisar, ja då såg han faktiskt mäkta stolt ut, "Jag ska berätta något viktigt som är bra för fler ...." - kändes så bra att ha vågat stå upp för mig, vår hund och samtidigt fått en ung människa att lära nytt - våra hundar är inte allas egendom, de kräver också respekt och utrymme, de talar inte vårt språk, så då behöver vi tvåbenta få översättning från de personer som är närmast de fyrbenta - kan vi hälsa, får vi hälsa och sen, tänk efter, måste vi hälsa på alla hundar vi möter?? !!
Postat av: Sara & Santos
URL: http://sarath.blogg.se/ 2009-04-26 / 11:05:17

Mycket bra! Du är sååå klok och duktig! ;)

Bra gjort av lillkillen sen cokså, att han blev stolt. :)

kram från oss


Postat av: Chilla
URL: http://skvallerbloggen.bloggagratis.se/ 2009-04-29 / 09:44:09

Freddan, du kan känna dig STOLT över din matte som är sååå KLOK och lär ut HUR 2-benta ska vara mot oss dogs.


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?