Tar det tråkiga som hände

i helgen först, så man kan pigga upp sig sen med det roliga och kanske lite trevliga bilder också!

I förrgår morse, rätt tidigt (som vanligt med vår vov), så gick husse iväg till service-huset för att duscha, jag och Fred var kvar i husvagnen. Dags att ta ut kaffet i förtältet, öppnar dörren, Fred hoppar ut och jag går och ställer min kopp på bordet, vänder mig om och ser ...... FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN dörren är inte stängd efter ..... (några ord om det i härliga färger) och Fred drar ju direkt!

Jag ut efter och försöker hålla mig cool, inte ropa hans namn som en tok och har honom nästan på en inkallningsmanöver typ möter upp honom med blicken, får honom intresserad och springer åt andra hållet - funkade tokbra ända tills vi kommer mot ingången till förtältet igen, då ser han vovsen nere strandkanten och drar dit som en avlöning. Jag drar efter och är på vippen att säga till honom att inte möta upp Fred med sina hundar, dvs INTE HÄLSA utan gå vidare så tar jag Fred! Men hinner inte, allt händer på en mikrosekund kändes det som, de nosar på varandra, hans hundar trasslar in sig i sina FLEXIKOPPEL och karl'n mitt i och så säger någon ifrån, vem hör jag inte, bara att det uppstår något hundarna emellan (inte konstigt, de känner inte varandra och umgås ju inte, inte som vår hund och tältgrannens som levt ihop hela helgen med två meter mellan tälten).

Nu är karl'n rejält intrasslad i kopplen, släpper rätt sent för att komma ur, jag drar runt för att få tag på Fred, men behöver då också akta mig för en skrikande, sparkande gubbe - mest koncentration ägnar han åt att skrika otidigheter om min jävla hund och sparka mer efter honom. Allt går väldigt fort, även om det kändes som evigheter så får karl'n tag på Fred och kastar honom uppåt och iväg genom luften - då stannar mitt hjärta för en sekund - han kunde ju ha släppt honom i mina armar som var precis där, näpp inte!

Fred landar ok på alla fyra, jag tar hans halsband och kollar av honom, får ner min egna puls så att jag inte ska stressa honom mer än vad som redan är gjort i stressväg, han är helt lugn hos mig och har inte aggressiva läten för sig, dvs det var bara en markering hanarna emellan - och en anledning till starten är antagligen hoptrasslade FLEXIKOPPEL (tror jag). Karln's hundar står och morrar mot Fred som inte ger ett ljud ifrån sig tillbaka, bara står och väntar in mig och vad jag vill att vi gör!

Karl'n säger till mig att han inte vill se min jävla jycke okopplad någon fler gång och jag svarar lugn och sansat, självklart inte, detta var ett misstag, vi har honom ju t.o.m. med lina fastsatt i marken utanför oss, allt för att inte tappa ett koppel ex.vis. Har på tungan att säga att han hade ju kunnat fortsätta gå och inte möta upp med sina hundar i stället, men var för uppskärrad och orolig för att få fram mer än "Är dina hundar ok?" Då svaret blev jakande så tog jag min vov och gick hem till vårt igen och väl där kollade jag av honom ordentligt - ingen fara på utsidan var det i alla fall! Tror (hoppas också) att han inte blev träffad av sparkarna utan gled undan, hann inte se faktiskt!

Ja, det var det tråkiga ... nu ska jag hämta upp mig och ta det roliga, see you soon folk's!

HugsiHugsiΦ
Postat av: Dvärghundspossen
URL: http://www.metrobloggen.se/hundarsomhardagbok 2009-04-14 / 11:10:17

Otäckt! Tur att det inte gick värre iaf... Ja man behöver ju inte bli så fruktansvärt hysterisk när det kommer en hund springande. Om nån lös hund kommer springandes mot oss utan att lyssna på sin ägare brukar jag hålla mej cool och kolla in läget lite... Är det en tjej brukar mina hundar försöka flirta bara, och då kan dom väl få göra det (även om man inte vill att dom ska ha som vana att flirta med alla brudar dom möter spelar det väl ingen roll om det skulle hända nån enstaka gång). Är det en hanne brukar han i nio fall av tio få kalla fötter och sticka därifrån när han inser att mina är TRE stycken och han bara är en. Men om det faktiskt verkar vara muck på gång brukar jag ställa mej emellan och ta den framspringande hunden i halsband/nackskinn/päls och hålla fast den tills ägaren kommer. Det GÅR, även om det skulle vara en stor och stark hund... veta av erfarenhet

Enda gångerna man fått lite panik och känt att nu gör jag allt jag kan för att få iväg den andra hunden, är dom två gånger under mitt hundägarliv som det hänt att en löptik kommit farande med bara en sak i huvudet (båda gångerna hade smartskallen till ägare med berått mod lämnat hemmet utan koppel i trygg förvissning om att hans/hennes tik ju är SÅÅÅ lydig!).


Postat av: Lisa
URL: http://www.albus.nu 2009-04-14 / 12:54:55

Nej men usch! Jag skulle blivit galen på karln, hur kan man bara kasta iväg en hund så där? Tur att det gick bra i alla fall!


Postat av: Mikaela - hockeyfru
URL: http://thisismikaela.blogg.se/ 2009-04-14 / 13:00:50

Ha en bra dag! :)


Postat av: Åsa å Mischa
URL: http://www.scrollan.bloggagratis.se 2009-04-16 / 14:45:14

Åå fy då! Ja det va en hemsk händelse det oxå! Hoppas han mår bra nu lille killen! Han behövde ju verkligen inte kasta iväg honom sådär, SÅ himla farlig är han nog inte!morr Är det en Dp? Jag har ju en liten dp-tjej oxå!



Jag hoppas bara att jag inte blir polisanmäld...dom har sagt att dom inte ska göra det, men man vet aldrig...=(



Tack för din kommentar!



Kram Scrollan


Postat av: Katta & Doriz
URL: http://www.kattarina.se 2009-04-16 / 17:56:33

Jag avskyr verkligen Flexi. Detta är en av anledningarna. De flesta som har Flexi tror de har koll på hundarna, vilket gör att det är värre än om de haft dem lösa. Falsk säkerhet.



Visst hundar ska inte stick iväg. Den ultimata hunden gör inte det. Men hundar sticker iväg! Sånt händer, då får man göra det bästa av situationen. Man kastar inte iväg en hund tex. Om han kunde ta upp hunden så kunde han ha lämnat hunden till dig!

Gubbens beteende förstärkte verkligen hundarnas kamplust, eller vad man ska kalla det.

Hoppas ni slipper träffa på gubben fler ggr. Han kan polisanmäla bäst han vill; hunden smet. Ni låter honom inte springa vind för våg. Så det finns inget att anmäla!





Tack för hälsningen i min gästbok förresten! Det var så jag hittade hit.


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?