Så sant, så sant

det Mervi idag har skrivit på sin blogg, det stämmer så oerhört bra att man inte fattar själv att det inte förr blivit tänkt av en själv! I stället för att länka dit så "lånar" jag hennes text och lägger ut den här på min blogg - och för er som vill läsa och lära mer så länkar jag dit för vidare läsning -  Mervis blogg varsågoda!

Här kommer så inlägget, och du - läs hela så missar du inget, och du igen - läs inget mellan raderna för där står det ingenting ;-):

Kan det göra ont att lära sig nya saker....?

Konstig fråga....eller? det kan väl inte göra ont att få ny information?

Jo, så var det för mig iallafall när jag för några år sedan utbildade mig i Amichien Bonding. Det var ju inte själva utbildningen som gjorde ont utan mer vetskapen om hur okunnig jag var inom hund och vad jag utsatt min hund för varje dag!


Helt ärligt så trodde jag att jag var ganska bra på att förstå hunden...jag hade gått så mycket kurser, pratat och anlitat  så många proffs och läst ALLT inom hund (ja, jag vet , inte allt men plöjt igenom det mesta iallafall).


Att gå en utbildning där Jan Fennell är lärare är omskakande...hon är inte där för att bli din vän och vara populär...hon är där för att du skall få kunskap om hur hunden fungerar "igentligen".

Alla som får möjligheten att utbildas av Jan Fennell The Dog Listener är inte så glada i hennes raka kommunikation...hennes sätt att få dig att tänka en gång till, vad är det igentligen hon menar. Men när informationen landar så är det flesta helt med på vad det handlar om.


Ofta...för ofta, om vi skulle fråga våra hundar så är vi fast i ett tidigare tänkande...hur många begränsningar kan vi ha...hur starka blockeringar har vi i det som vi lärt oss tidigare?

Tex

Jag kan inte för att....

Det går inte för att...

Hos mig och min familj är det inte möjligt för att...

Jag vill inte för att...

osv osv...tror du att din hund bryr sig om dina begränsningar, blockeringar, NIX!

- Ge mig rätt information så skall jag fungera i vardagen, det är din hunds enda krav på dig.

vidare säger hunden att:

- Ger du mig fel information, ja då ser du det på mitt beteende...det är det enda sätt jag kan visa att något är fel...jag kan inte ljuga!


Sanningen gör ont...sanningen som säger att jag rent misshandlat min hund psykiskt genom fel kommunikation. Kom ihåg, inte medvetet! Det är inte onda hundägare som gör misstagen...det är hundägare som älskar sina hundar och vill ge dem det bästa livet...men är tankarna utifrån människans perspektiv då blir det inte alltid rätt.

I helgen som var utbildades 24 st hundvänner i Amichien Bonding...jag tror ingen av dem gick från kursen oberörd...många tankar finns kvar i huvet långt efteråt...Vad betyder detta? vad behöver jag göra?


Alltså, det är inte hunden som skall ändra på sig det är vi hundägare...det gör ONT att förändras...men det är så SKÖNT att veta att förändringen gav min hund ett bättre liv och efter ett tag så är det så naturligt...så självklart så jag minns inte hur jag tänkte innan. Och hur mår vi när vår hund mår bra? Ja, den frågan vet vi alla svaret på...

--------------------------------------------------------------------------------------
Ja, om vi hade tänkt som ovan "Vår familj si och så...." för anledningen skulle vi ha kunnat haft eller hur - en autistisk son som kommer och viftar runt, stirrar i hundens ögon och är i en veckan, samtidigt med sina syskon som sen stannar ytterligare en vecka, vi är själva i två veckor - ja, hade vi brytt oss om dessa fakta så hade vi fortfarande stått där med rumpan bar och en jättelessen och super-stressad hund!

Men vi satte inga såna begränsningar hos oss själva, inte ens innan vi visste det vi vet idag, hur enormt snällt detta sätt att leva med hund är, mot den det ska vara snällt för - HUNDEN i vår värld dit vi tagit den att vara med oss människor! Inga hårda ord, inga NEJ, inget slitande, nerläggande eller liknande - vi bara är och nu ska vi bara vara här i nuet med vår hund än mer, för gissa om han gillar detta, det syns, hörs och märks i hela hans lilla kropp!!

All for now, för nu ska jag hjula i korridorerna - livet är fantastiskt och jag har vunnit högsta vinsten, tjohopp!

HugsiHugsiΦ

Postat av: LottaS
URL: http://metrobloggen.se/golden 2009-02-25 / 09:59:50

Mycket tänkvärt. Har läst hennes böcker. Som alltid tar man till sig det som känns rätt och lämnar det andra därhän. Att vi måste lära oss hundens språk och inte tvärt om är en självklarhet som alla borde ta till sig!


Postat av: Tess
URL: http://misstessan82.blogg.se/ 2009-02-25 / 10:18:56

Vann 6 miljoner :)

men kan de bli mera?


Postat av: Emmeli
URL: http://emmelilundberg.blogg.se/ 2009-02-25 / 10:46:06

Jag älskar den bilden.Vi var och tog en massa gravidbilder på oss,och jag älskar varenda en!:)


Postat av: Sara
URL: http://sarath.blogg.se/ 2009-02-25 / 12:49:55

Jaaaa man blir ju knäpp på dom man bor ihop! hatar det.

haha men det kanske kan gå att övertala mannen i huset ändå! :D


Postat av: Sussie
URL: http://www.metrobloggen.se/egnahem 2009-02-25 / 22:30:07

Jag håller med dig, kloka ord, jag är väldigt intresserad av metoden.


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?