London kort och gott

Torsdag 7 januari 2010;
  • promenad från hotellet till Hyde Park och sedan vidare till Piccadilly Cirkus via Oxford Street och alla affärer
  • buss, självklart dubbel-däckare och sittplats uppe för att få ut det mesta av stan, till S:t Pauls Cathedral - en mäktig byggnad av sällan skådat slag (den andra finns i Vatikanen om jag inte missminner mig) - undrar bara om Gud ville ha denna prålighet att tillbedjas i
  • stopp för lunch såklart samt pub med god öl eller gott vin
  • vidare till häftiga Covent Garden, pub-besök (Punch & Judy) och folkvimmel-koll
  • även middag i CG, riktig Engelsk mat på restaurang Porter's
  • t-bana till nästa attraktion, dvs Jack the Ripper tour, häftig resa i tiden och att följa dåtidens massmördares fotspår (bra kallt och rått var det också, passande för eventet)
  • t-bana hem och besök på lokala puben som avslutning på super-bra dag
Fredag 8 januari 2010;
  • promenad till trevligt frukost-ställe samt affärcheck för husbandet (tåg med tillhörande attrialjer såklart)
  • vidare färd till Tower Bridge och rundtur där - vilken häftig byggnation och så långt före sin tid - avslutade i maskinrummet (som numera är omgjort till elkraft bl.a. men de gamla maskinerna finns såklart kvar för allmänn beskådan)
  • busstur mot nya trakter (våghalsarna hoppade på buss med nr vi inte kände igen, lite måste man ju chansa i livet *hihi*) - kom där vi slutade JTR-touren dagen innan så så fel hade inte lokalsinnet ändå
  • tillbaka till CG och nu besök på London Transport Museum, där historien om Londons hela transportnät från 1800 och framåt fanns att beskåda - helt fantastiskt hur före de varit engelsmännen ändå
  • sedan hemfärd till hotellet, byte av kläder för besök på Indiska restaurangen i grannskapet, Mughali's, där god och staaaaaaaaaaaaaaark mat avnjöts med välbehag
  • besök på andra lokala puben avslutade denna dag på ett särdeles bra sätt
Lördag 9 januari 2010:
  • t-bana med linjer dit vi skulle, Notting Hill och marknaden på Portobello Road, gick inte denna dag, så vi tog självklart bussen och fick ännu nya vyer av denna härliga storstad
  • väl framme gick vi sedan hela gatan fram i kall motvind, kollade vi in allt vad som fanns i varje stånd och affär (silverpokaler, gamla skyltar, antikviteter, rugbybollar och cricket-bollar från 20-talet mm mm) - oj, vilken blandning av saker. Vi tyckte dock att det var lite överreklamerat och jämförde vårt besök på Camden market från i juli, den vann med hästlängder kan vi lova
  • hittade in i värmen i en, ja just det, pub där vi träffade på en bartender som var svensk, tyckte först hans engelska va lite märklig *hihi* sen hörde vi att det var vårt modersmål han talade
  • övergav Notting Hill och tog bussen mot CG där Linda och Patrik nu väntade, tjohej nu hade de landat och kollat in sitt hotell (fick vänta lite på sitt rum dock)
  • träffas irl för första gången (och x antal telefonsamtal senare) - superkul och killarna fann nog varandra i försöken att vara levande gps
  • pub-rundornas 10 i topp följde, mycket prat, lunch, nästa 10 i topp, mer prat och lite mer öl och vin, mer promenad och sen avslutade vi med middag på Porter's granne och tillika syster-restaurang - våra London Pass gav oss hela 2 flaskor vin gratis att dela på, ganska najz! Ser redan fram emot att ses igen, riktigt härliga människor båda två tyckte både jag och husbandet! (
  • hemfärd med buss som släpper av oss precis utanför hotellet nästan, packa ihop oss, skåla för en underbar resa tillsammans och så snarkofagen då vi ju skulle upp tidigt (04:10, checka ut, till Paddington och xpresståget till Heathrow med avgång 05:10, flygavgång 07:15 .... you get it)
Hämtat liten Goliat har vi också gjort sen vi kom hem, en glad liten kille har haft en underbar semester från de sina han med och har inte längtat alls efter oss - Tack Ida för att du tagit så väl hand om vår lill-iller!

Över och ut, London-inlägget är nu slut!
Postat av: Chris
URL: http://Www.minapinnar.wordpress.com 2010-01-10 / 17:31:00

Åh - så härligt! Ångrar att vi inte åkte nu.. Men det kommer fler chaNser! Kramar från oss

Postat av: Anna-Karin Edlunda
URL: http://www.dptjejer.blogspot.com 2010-01-10 / 22:02:02

Välkommen hem! Ni verkar ha haft det toppen trots en jobbig start.

Kram

Postat av: Thessan
URL: http://thessansamigurumis.blogg.se/ 2010-01-11 / 12:06:52

Välkommen hem å hoppas du haft det bra! Tänkte bara höra om Trassel har kommit fram än?

Postat av: Sussa
2010-01-11 / 17:14:56

Undrar om jag kan vänta så länge som till nästa år med att åka till London...detta har ju precis börjat. Hmm men har faktiskt 2 *5;or* att fira nästa år kom jag på. Ha det gott!

Postat av: felicia
URL: http://gutenbergfelicia.blogg.se/ 2010-01-12 / 15:28:49

hejsan :)

hur är det med dig? :)

Väldigt fin blogg!

Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!