Tony Curtis

finns inte mer ... för er som vuxit upp med Snobbar som jobbar mm
ni vet vem jag menar ;-)


Foto: Scanpix

Text från TT Spektra:

Tony Curtis har avlidit. Skådespelaren var mest känd för sin roll i "I hetaste laget" där han spelade mot Marilyn Monroe och Jack Lemmon.

 

Tony Curtis, eller Bernard Schwartz som han egentligen döptes till, föddes i en judisk familj 1925 och växte upp i ett fattigt och tufft område i Bronx i New York. Hans professionella skådespelarkarriär påbörjades off-Broadway, men 1949 skrev han filmkontrakt med Universal Studios som på bara några få år lyckades göra honom till en stjärna. Men trots att karriären tog fart och Curtis gjorde succé i filmer som "Segerns sötma" (1957), "I hetaste laget" (1959) och Oscarsnominerades för sin insats i "Kedjan (1959), kände han aldrig riktigt att han passade in i filmens finrum.

 

I en intervju med The Daily Mail 2008 förklarade han varför.

 

- Jag har varit sjuk i nästan hela mitt liv - i huvudet. Detta har visat sig på olika sätt. Jag var osäker när det kom till kvinnor, så jag ville gå till sängs med dem alla. Jag kände osäkerhet över att vara en fattig judisk pojke. Jag kände mig otillräcklig för att Hollywood aldrig gav mig en Oscar, sade han.

 

Genom sin karriär gjorde han över 140 olika tv- och filmroller. För många svenskar är han starkt förknippad med 70-tals serien "Snobbar som jobbar", där han och Roger Moore jagade bovar ihop.


- Han var en väldigt bra skådespelare. Man tror aldrig att vänner ska vandra vidare. Jag är väldigt ledsen och tänker på hans fru som avgudade honom så mycket, säger Roger Moore till Sky News.

 

Tony Curtis var en välkänd kvinnokarl och var gift sex gånger, vid sin död med Jill Vandenberg Curtis. Han är far till skådespelerskan Jamie Lee Curtis och ytterligare fem barn.

 

Tony Curtis dog natten till torsdag av en hjärtattack i sitt hem i Las Vegas. Han blev 85 år.

- - -

Ännu en av dem man på något sätt tyckt är att finnas för evigt ... ur led är tiden

Postat av: Linda
URL: http://hummingbird.blogg.se/ 2010-09-30 / 18:33:25

Ja tror den kommer passa fin fint i vår hall;)

Jaaa smyg in en sådan han lär inte märka;)


Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||
URL: http://www.henrikolsson.eu 2010-09-30 / 19:07:22

Jag känner igen "snobbar som jobbar", men minnena är inte direkt klara. Vet dock att jag sett det någon gång som liten.


Postat av: kittymon
URL: http://kittymon.blogg.se/ 2010-10-01 / 09:16:43

Hihihi ibland kan man få till det =)



Kvällen var kanon trevlig och man fick lite energi av det om man sen vart trött men kul att få göra lite grann emellanåt.



Idag skulle jag fixat naglarna men hon bokade om. Men det gör inget så nu när jag är uppe och blir knas om jag lägger mig nu så tänkte jag ta en sväng till Solna c.



Sen ikväll ska vi äta got och nyttigt. Mitt nya liv hahaha. Nämen vi har ju vart inne på förut men kom av oss men nu är det nya tag. Man mår lite bättre av nyttig mat.



Ha en underbar fredag!

Kramisar




Postat av: Vivi
URL: http://www.missvivis.se 2010-10-01 / 09:44:01

Hej !

Tack för kommentaren, ska erkänna att badrumsidén kom från Linda och sedan utmanade jag henne & alla mina läsare att visa sina kylskåp :)

He he ...mitt var ju ganska rörigt :O men visst var det en rose chillout! En av de många baginboxar som blev över från vårt bröllop i sommras :) vi har haft baginbox utdelning i familjen hi hi



Hmmm måste erkänna att jag faktiskt inte hade en aning vem denna man var :(



Tack för titten :)


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?