Penny hälsar på!

Först vill jag tacka Maria för att jag får gästblogga i hennes trevliga blogg och önskar henne en jätte trevlig semester. Jag som fått äran att gästblogga idag heter Penny och är en stockholmstjej boendes i Dalarna. Har 4 underbara barn och gift med en lika underbar man. Jag har bloggat till och från i nästan 6 år och bloggar var då för mig något helt nytt. Men jag fastnade direkt av många anledningar. Först för att jag älskar att skriva, man möter en massa nya fina mänsikor. Sedan har jag många kreativa sidor som då är roligt att del med sig av och självklart får jag själv mycket inspiration av att läsa andras bloggar. Ja man kan säga att jag blev fast snabbt i bloggträsket hi hi. Med tiden började man se om sin blogg mer och mer och det blev som ett andra hem, och med det ville man piffa upp den mer och göra den personlig. Och jag fattade ingenting omalla dessa koder som finns för att designa om sin blogg. Men finns intresset så så försöker man och det har jag gjort ände sedan dess och idag älskar jag att designa bloggar. Jag blev en självlärd bloggdesigner. Men bara i koderna för blogg.se. Med detta sagt så vill jag med detta inlägg tipsa er om sidor där ni kan snygga till era foton som ni lägger upp i era inlägg och även lite bloggdesigntips. Även annat skoj som ni kan ha nytta av i bloggen. Hoppas ni hittar något som var till nytta för er.
 
Kanske skriver du om ett ämne någon gång och vill höra från flera hur de ser på saken och då kan man snyggt och enkelt göra en röstningsruta via Webvoter
 
Vill du ändra fonten på texten, rubriken eller kanske länkarna så gör du det enkelt via Google we fonts . Du börjar välja vilken du vill ha, sedan trycker du på Quick-use. Sedan står det där hur du går vidare då det är lite olika beroende på vart du har din blogg eller hemsida. Har du bloggen på blogg.se kan du läsa här hur du gör.
 
En sida med många snygga bakgrunder, och gratis finner du hos Bloggstyle.
 
Har du en tävling på bloggen och inte orkar skriva lappar för att sedan lotta fram en vinnare så kan du snabbt och enkelt lotta fram en vinnare inne på Random.org. Skriv bara en siffra från 1 till hur många tävlanden du nu har och nummrera dina tävlanden så får du fram en vinnare. 
 
Det finns mycket du kan ändra på när det kommer till färger i din blogg, färg på bakgrunden, texterna osv För att hitta just den färgen du vill ha rekomenderar jag denna sida som hr ett stort urval av färger och nyanser. 
 
Sedan har många av oss mycket foton i sina bloggar, vilket jag personligen gillar. Men när man läger upp foton tycker jag man ska lägga till det där lilla extra genom att kanske göra ett snyggt collage, rama in fotona, redigera dem kanske lite osv. Här ska jag  ge er de 2 bästa gratissiorna där du kan piffa upp dina foton på.
 
PicMonkey
Där kan du inte bara göra proffsiga collage utan också lägga snygga ramar runt dina foton och mycket mer. En väl använd sida av mig själv.
 
Photoscape är ett program som du måste ladda ner till din dator, men är helt gratis och ett grymt bra program. Där kan du göra allt! Rörliga bilder, redigera, collage, you name it. Där inne gör jag även enklare banners osv Och när du lärt dig programet väl så kan du även göra din hader där också. 
 
 
Sist men inte minst vill jag skriva vad jag tycker gör en bra blogg:
 
Först och främst snygga bilder eller foton som har med inlägget att göra. Lite humor blandat med vardag och allvar. Bloggar med lite självdistans är alltid sköna tycker jag. Gärna varierande inlägg och att man känner sig inbjuden, därmed roligare att lämna en kommentar. Sedan är första intrycker alltid viktigt, därmed tycker jag man ska göra sin blogg så fin man kan och så personlig man kan. Jag ser bloggens utseende lite som en spegel över den personen som skriver i den. Våga vara du, våga skriva personligt och våga skillja dig från mängden.
 
Har du några bra länkar att tipsa om så gör gärna det du också, det finns så mycket bra sidor ute på nätet!!
 
Kram Penny
http://pennys.blogg.se/
 
Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?