Livsstilsrensning

ja eller livsstilsförändring kanske det heter (vet inte ens om det första är ett egentligt ord, får kolla det) är vad garderobsrensningen egentligen handlar om, men det har ni säkert förstått redan ;-)
 
Var ju på god väg i våras, om någon minns, med dagliga promenader, bättre matvanor osv osv men så kom SOMMAREN och sen HÄLSPORREN och förstörde allt (eller var det månne den egna karaktärssvagheten som sabbade allt?!).
 
Jag har ju mina AKILLESHÄLAR och torde lätt kunna ändra på mitt liv, för bättre hälsa och välmående.
 
Akilleshälarna är;
  1. god mat och nyttig dito, men mängden felar ganska ofta - mindre portioner är alltså förändringen som behövs
  2. VIN alltför ofta vilket ju då blir för mycket mängdmässigt även där (ett glas hit o dit blir många i slutändan)
  3. för många bokningar där både god mat och gott vin finns på agendan (klubben, väninnorna, parmiddagarna mitt i veckan - ja ni fattar att vissa veckor kan bli bortitok för mycket av allt det goda)
  4. med vinet kommer följdsug i form av mer god mat, lite snacks o annat gotta (sällan de nyttiga alternativen som suget säger sig vilja ha då inte hihi)
  5. för lite motion och/eller rörelseaktiviteter (och då skyller jag ju på fötterna så blir det inget av med det ...)
Förändringarna, plättlätta egentligen när man tänker efter lite, är;
  1. mindre portioner av den goda och nyttiga maten, mer utspritt över dagen i form av mellisar är kanske min modell för att lyckas hålla mig på banan
  2. helt enkelt låta bli!! Kunde jag sluta röka efter 27 år så kan jag bestämma mig för det här också!!
  3. om det nu är såna kvällar där jag både vill eller faktiskt måste delta = jag kan dricka LOKA (gjorde igår på klubbkvällen, plättlätt) och bestämma en av x antal kvällar då jag får eller så får jag inte ;-)
  4. helt enkelt inte ha annat än nyttigt hemma (igen heter det då, vet inte hur chipsen o dyl kom hem till oss igen hihi)
  5. bara att börja så blir det bättre, göra som i Grekland och simma längd efter längd, inte hade jag ont i fötterna där inte fast jag gick typ 5 kilometer om dan därnere (och drack vin varje dag!)
Så nu har jag skrivit ner det här också och snart gjort det publikt - ställ gärna frågor hur det går så jag inte tappar fokus nu kära bloggvänner :-D
Postat av: DIYS - do it yourself sweetie
URL: http://diys.blogg.se 2012-09-20 / 09:53:06

Jag älskar god mat! :D vad brukar du äta till frukost? :D


Postat av: Johanna
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se 2012-09-20 / 10:38:24

Du kommer fixa det fina Mia, jag tror på dig!
Hihi, vad du är gooo! du är med underbar!

Och jag håller med dig till 1000% Ses flera gånger på året är mycket bättre än bara en gång om året! Så jag hoppas denna trenden håller i sig! :)

kram kram


Postat av: Marlene
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/ 2012-09-20 / 12:29:52

Ett tips är att ha små tallrikar, då ser det ut som man får äta mer :-) Precis som när man var lite kan man ju ha lördagsgodis, men ditt lördagsgodis kanske kan vara ett glas vin istället. Att upphöra helt med sånt m,an tycker om gör bara att man blir nojjig. Tillåt dej själv att ta något som du längtar efter en gång i veckan och i begränsad mängd. Då står man ut längre. Lycka till!


Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)
URL: http://tjejmorsan.blogg.se 2012-09-20 / 18:47:09

Det där känns väldigt duktigt :) Du fixar det!!
Vin.. mmm.. gott!!

Kan man äta allevo och dricka vin tror du? Borde ju bli en superbra kombo :) Med tanke på hur "lite" man då äter.. behövs det ju även väääldigt lite vin :)
Ha en härlig kväll :)


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?