Funderingar från oss

till er, våra kära bloggisar och såklart ni andra utan blogg ;-) är När känner man en person? När kan man säga att man vet vem personen är?

Är det när;
  • man träffats några enstaka tillfällen och sagt typ "Hej" "Allt bra?" ja ni vet, s.k. "small-talk"
  • man träffats på typ 2 fester på 6 år och också där "small-talkar" man
  • man pratat med varandra i telefon, men också där haft korta och väldigt ordfattiga samtal
  • man har fått information av andra hur en person är och sedan bildat sig sin egna uppfattning om hur personen fungerar överlag. Man bedömer alltså personen på korta möten och andras ord och uppfattning, inte på en egen relation med personen
Stämmer verkligen bilden då? När man inte egentligen umgåtts med personen i fråga? När man i övrigt inte har en relation (inte vänskap, ingen relation att tala om) till/med?

Eller är det när;
  • man träffas och faktiskt umgås, om än inte varje vecka eller månad, men man umgås och har någon form av relation
  • man har mötts exempelvis genom gemensamma bekanta och sedan pratar ofta i telefon och träffas
  • man träffas på olika utställningar runtom i landet och har kanske däremellan kontakt via e-post och/eller telefon
  • man träffas på forum och samtalar om olika saker, rörande sig själv som person och kanske sina intressen
  • man träffas via ex.vis en kurs och fortsätter sedan att umgås, blir vänner helt enkelt
  • man arbetar tillsammans, umgås varje dag på sin arbetsplats och kanske också umgås utanför jobbet
  • man har en relation med, lever i en parsituation med någon, träffas varje dag, gör det mesta tillsammans osv osv (kan en i övre gruppen jämföra sin kunskap/åsikt om personen i fråga med en som bor ihop med densamma? kan den personen veta mer? eller vet den som lever inpå en annan person dagligen mer än en som bildat sig en uppfattning?)
Vilka av ovanstående personer tror ni känner en annan bäst - de i första delen eller de i andra? Vem/vilka har en mer överensstämmande bild på hur en person faktiskt är av dessa båda uppradade "typer"? Skulle ni själva säga att ni känner någon ni lägger i första delens kategori av personer? Eller är de mer bekanta och där ni säger, om någon frågar, "Jag känner faktiskt inte den personen, så jag kan inte bilda mig en uppfattning utifrån det jag mött honom/henne. Inte heller efter andras utsago, då jag ju själv inte har/haft samma relation."

Mycket text och en del frågeställningar, men så blev vi lite fundersamma jag och husbandet och tänkte att våra vänner skulle kunna kasta ett litet upplysande sken över våra frågande huvuden :-D
Postat av: Thessan
URL: http://thessansamigurumis.blogg.se/ 2009-12-18 / 10:43:59

Hej!

Mia Bengtssons bok finns på Bokus.com, beställer du innan 20/12 kommer den innan jul. Dom har den i lager vad jag kan se. Jag har den där med läskiga figurer oxå, kommer inte ihåg vad författaren heter, nåt på C tror jag... Har gjort "herr och fru död" ur den boken, finns i arkivet på min blogg. Tycker den boken är svårare än Mias, är väl för att jag har svårt att virka med lm och sm.... Ska bli så spännande när du ska börja, att virka Amis är verkligen super kul. Håller på med en giraff nu :) Kram


Postat av: sandra
URL: http://vardagslyckan.blogg.se/ 2009-12-18 / 17:06:37

haha det var riktigt gott, min sambo är expert på att göra goda köttbullar :)



Det är kallt, i bilen hem hade jag -16 grader men det var sol så det var skönt



händer ikväll då?

kram


Postat av: Anna-Karin Edlund
URL: http://www.dptjejer.blogspot.com 2009-12-18 / 17:37:24

Ja du Mia det var ju något att tänka på, helt spontant skulle jag säga kategori nr.2. Ibland har det hänt att man fått väldigt bra kontakt med någon man träffat bara några gånger men jag vet inte om man kan säga att man känner den så där ingående....

Däremot kan man ha väldigt trevligt med människor man inte KÄNNER utan och innan, det är inget krav.



Kram


Postat av: The Thailänders
2009-12-19 / 09:23:53

Halllooo här sitter vi och tar en drink på vår altan, delar stor bungalow på fyra, underbart fint (bilder sen jag lovar). Första gången inne på nätet, tidigt i morse för jobbets räkning och så nu för privatdelen, sen väntar vi en vecka till innan nästa gång. Tycker vi varit duktiga som inte använt laptopen förräns nu trots att den finns nära till hands hela tiden, kanske kallas det för att ha riktig semester eller nåt sånt!



Tack för hälsningen, ni är för gulliga ni två. Ha en underbar julhelg och såklart Gott slut osv, vi ses på det nya året!



P+K Sus - Johan, Madde och Thomas hälsar samma såklart



PS/Skickat "analys" via e-post på inlägget, obs långt ;-)


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?