Arbetslöshet

är ett ord som får fram så mycket känslor hos oss, beroende på i vilken närhet man har den så reagerar vi också helt olika över både ordet och dess innebörd.

Har precis pratat med en vän vars syster precis blivit arbetslös och som har ett problem som kan bli hur stort som helst, inte nu, men alldeles säkert snart.

Systern har alltså blivit arbetslös, dock med avgångsvederlag för 6 månader framåt (tror jag att det var), vilket ju betyder att fram till jul (eller efter precis) så finns det två inkomster, men efter det vet de ju inte hur det ser ut. Systern vill försöka vara sparsam utifall hon inte får ett jobb bara sådär (det finns ju fler arbetslösa som vill åt samma jobb som hon söker helt säkert), medan hennes sambo tagit på sig slösa-mössan och shoppar på som värsta shop-o-holicen av kvinnligt kön (hävdar att vi brukar vara värst där procentuellt)! Han har t.o.m. varit och inhandlat ny stereoutrustning på kredit bara nu i dagarna, i stället för att vänta in och se vad som händer framöver.

Alla som vet hur a-kassan funkar vet ju också att även om du tjänat bra när du hade jobb, så får du ju inte 80% av den summan, utan det är procent på ett maxbelopp som finns bestämt hos AK, vilket i sin tur betyder att du kan ha minskat din månadsbudget med 3-4000 kronor (minst). Det är mycket pengar som saknas då räkningarna sedan ska betalas, särskilt om man har hus, lån, bil, andra krediter, ja sen ska ju maten på bordet, fritidsaktiviteter för barn och vuxna betalas, räkningarna blir ju inte färre för att man har mindre i kassan.

Dessa angivna faktum här ovan har tydligen denna persons sambo valt att helt ignorera, han lyssnar inte på argument överhuvudtaget utan handlar på, nyttigheter som onyttigheter (mest det sista) och planerar vitt och brett för framtida inköp, resor osv. Och så framhåller han att hon väl får jobba på för att ha ett jobb när de här pengarna tar slut!!!! Hallå, vilken planet kommer människan ifrån egentligen? Inga siffror ang just arbetslösa har nått hans värld uppenbarligen!

Hoppas att någon når fram till honom snart och att han själv inser vilken press han sätter sin sambo under och framför allt, tänker på att de ju faktiskt har barn som både ska få mat på bordet, de kan ju inte leva på luft för att han "försnillat" familjens pengar.

Så, nu har jag skrivit av mig lite och så hoppas jag få lite tips om hur man kan förklara för en som tappat koncepterna som han nu gjort. Kanske några smidiga tips så att han tror att han kommit på det själv (han är den typen som nog behöver luras lite har jag förstått). Tips emottages tacksamt på [email protected] om ni inte vill kommentera här i bloggen.

Över och ut, nu har jag "pratat" slut!
Postat av: MadMolly
2009-07-23 / 16:44:54

Shit! Jag lider med henne, vilken panik att se pengarna bara rinna iväg så där i en allt för hög hastighet när framtiden ser lite osäker ut. Påminner mig en aning om mitt ex, och hans situation när vi träffades. Han fick innan vi flyttade ihop väda på varje krona så när jag flyttade in så sa jag att jag kunde betala all mat till oss och hans hund samt gas, el och vatten. Jag trodde ju att han då kunde använda pengarna han sparade på detta att betala av skulder och spara till framtida renovering av huset, div större inköp som behövdes och dylikt. Dock tyckte inte exet likadant. Han såg chansen att nu köpa allt han inte haft råd med förut, dvs mängder av ny fiskeutrustning,(spön, tält, säng, sovsäckar glasögon, larm, you name it) böcker, filmer och div elektroniska prylar. När jag ett år senare flyttade hade inget renoveringen av huset knappt börjat(byte av element i ett rum... på huset, han hade inte en krona sparad och han var tvungen att lägga om lånen igen för att ha råd att bo kvar....Vissa förstår inte och andra lär sig inte på sina misstag


Att tänka på innan du kommenterar:

- för att slippa missa några inlägg kan du ju klicka här ---> bloglovin
- vill du låna några av mina foton på bloggen - fråga först!
- all reklam, spam och trams RADERAS omedelbums
- medan jag STORTRIVS och BLIR GLAD för alla andra goa kommentarer!








Namn:

E-Post: (Publiceras Ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Komma ihåg dig?